JNT:s fibernät har under de senaste åren snabbt expanderat i Vasaregionen. För närvarande utvidgas fibernätet i Karleby till företag och bostadsbolag. I Vasa erbjuds också optisk fiber till boende i egnahemshus.
Kan man få en fiberanslutning var som helst i Karleby och Vasa?
Om du funderar på fiber till ett visst objekt så besvaras frågan bäst av JNT:s projektchef Andreas Harju. Harju ansvarar för utbyggnaden av fibernätet i Vasa- och Karlebyregionen och ser till att byggprojekten löper smidigt och håller tidtabellen.
– I Vasa har vi en bra situation eftersom vår fiber finns på ett så stort område att vi för det mesta kan besvara fiberförfrågningar jakande. I Karleby är fibernätet inte ännu lika heltäckande, men vi utvidgar det fortlöpande , berättar Andreas Harju.

Möjligheten att få optisk fiber granskas alltid från fall till fall.
– Vi räknar och utvärderar om det är förnuftigt att utvidga nätet till den önskade fastigheten. Varje fastighet kartläggs alltid individuellt och påverkas av om det finns till exempel andra potentiella fastigheter som vi kunde erbjuda optisk fiber i närheten. Därefter räknar vi ut en offert som kunden får.
I samband med offerten ger vi också kunden en preliminär tidtabell.
– Alla grävarbeten och installationer koncentreras till maj–oktober och då brukar vi vanligtvis ha en leveranstid på 6–8 veckor från beställning. Vintertid (november–april) är marken frusen och då gräver vi vanligtvis inte alls, förklarar Andreas Harju.
Driftsäkert fibernät
Andreas Harju prisar fibernätet och kallar det den bästa teknik som människan uppfunnit.
– Hela samhället snurrar tack vare det fysiska fibernätet. Det finns ingen bättre teknik eller infrastruktur. Fibernätet är inte känsligt för störningar eller utomstående faktorer, förutom de skador grävmaskiner kan förorsaka.
Det lönar sig att investera i JNT:s fibernät. Kostnaderna är i förhållande till nyttan mycket förmånliga och kunden får njuta av en snabb och driftsäker nätförbindelse och en fungerande kundservice.
JNT har fått fotfäste i Vasa
Andreas Harju har arbetat vid JNT i fem års tid. Under de här åren har företaget blivit mer känt i Vasa.
– För fem år sedan fick jag ofta höra folk förundras över vad JNT är för något, men nu känner överraskande många i Vasatrakten till företaget. I Karleby får vi ännu jobba på att göra företaget mer känt, berättar Harju.
Harju arbetar huvudsakligen på kontoret i Vasa, men även delvis på distans hemifrån. Han deltar gärna i lokala kundmöten och evenemang i Vasa och Karleby samt besöker ibland bostadsbolagens bolagsstämmor i rollen som expert, för att hantera de mer tekniska frågorna.
Erfaren försäljare överraskades av intressant och mångsidig bransch
Vasabon Olli Nieminen är Sales Account Manager vid JNT och ansvarar för försäljningen av optisk fiber och övriga tjänster till bostadsbolagen i Vasa-, Karleby-, Storkyro- och Ylistaroregionen. Försäljaren började arbeta vid JNT för ungefär fyra år sedan och blev positivt överraskad av hur mångsidig och intressant den tekniska branschen är.
Olli Nieminen jobbar både hemifrån och vid Vasakontoret. En del av arbetstiden går även till kundträffar. Särskilt gärna besöker Nieminen bolagsstämmor när han blir inbjuden.
– Ifall ett bostadsbolag blir intresserad och jag får chansen att motivera fördelarna med JNT:s optiska fiber, väljer bostadsbolagen oss med rätt hög procent, konstaterar Nieminen.

Olli Nieminen delar in utgångslägena i två olika kategorier för de tillfällen ett bostadsbolag väljer JNT:s optiska fiber.
Det första exemplet är ett bostadsbolag som har endast kabel-TV, medan de boende använder internet via ett mobilt modem, en så kallad mokkula. Den här ”mokkulan” fungerar med varierande framgång, beroende på hur mycket av nätets kapacitet som används i området. När distansarbete blir allmännare ökar också de boendes behov av en fungerande internetanslutning.
– Det är plågsamt om internet inte fungerar under ett videomöte och dessutom är ett mobilt modem mycket dyrare än optisk fiber. När man väl kommit fram till att det behövs ett fungerande nät i bostadsbolaget börjar man fundera på optisk fiber, berättar Olli Nieminen.
Det andra exemplet är att bostadsbolaget använder sig av fiber från en annan leverantör, men av någon orsak är man inte nöjd eller så vill bolaget konkurrensutsätta fibern när avtalsperioden avslutats.
– JNT:s verksamhetskoncept går ut på att leverera ett pålitligt optiskt fibernät ända fram till bostadsbolagets fastighet. Dessutom är vår kundservice av toppklass. Vid de få tillfällen som det uppstår något problem kommer våra installatörer snabbt och reparerar felet.
Också JNT:s helhetspaket saknar motstycke.
– Vårt intresse slutar inte när bläcket torkat på avtalet. Vi vill lösa problem och betjäna våra kunder under hela avtalsperioden.
Vid JNT uppskattas personalen
Olli Nieminen har med egna ord trivts jättebra vid JNT.
– JNT hör till de bästa arbetsplatser jag under min långa karriär hunnit arbeta på. Allting sköts korrekt och personalen uppskattas. Man lyssnar på oss och litar på oss.
Under fritiden kopplar försäljaren av med att lyssna på musik, läsa böcker och titta på filmer. Motion är också med i vardagen i form av promenader och cykelturer, för att inte tala om att han är en ivrig bänkidrottare!