Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Information om störningar i TV-sändningen under Melodifestivalen

Vi på JNT vill uttrycka vår djupaste ursäkt för de störningar som inträffade i TV-sändningen under förra lördagens deltävling i Melodifestivalen. Vi förstår att detta orsakade besvikelse för många av våra tittare och vi har arbetat intensivt för att både lokalisera problemet samt säkerställa att liknande problem inte uppstår i framtiden.

Efter några dagars analys tillsammans med våra samarbetspartners har vi nu kunnat reda ut vad lördagens TV-störningar berodde på. För våra olika TV-tjänster distribueras tre typer av TV-signaler. När väldigt många samtidigt bänkade sig i TV-sofforna blev belastningen mellan dessa tre signaler i obalans. Kapaciteten i sig är och har varit tillräcklig, men trafikflödet inne i systemen ledde till att signalerna började störa varandra.

Förebyggande åtgärder har vidtagits

Efter att orsaken blivit känd har vi kunnat vidta åtgärder för att säkerställa att liknande problem inte uppstår igen. Man kan säga att vi har separerat signalerna från varandra ytterligare, och vi är trygga i att dessa åtgärder kommer att förhindra framtida störningar, säger VD Maria Höglund. Hon fortsätter:

”Naturligtvis ligger ansvaret på oss att leverera felfria tjänster till våra kunder. Vi är uppriktigt ledsna för att vi inte kunde leverera optimal TV-bild till alla under lördagen.”

Om ni har några frågor eller behöver ytterligare information, tveka inte att kontakta vår kundtjänst
på tel. 06 786 8222 eller kundtjanst[a]jnt.fi. Vi betjänar vardagar kl. 9-16.30.
Vår felanmälan betjänar dygnet runt på tel. 0800 306 719.

Tack för er förståelse och fortsatta förtroende.
Med vänliga hälsningar,
JNT