De flesta av oss är medvetna om att vi är allt annat än anonyma på nätet. Ändå beter vi oss ofta på ett sätt som är osäkert. Inte sällan förtränger vi riskerna, kanske genom att förminska värdet av den data som samlas in om oss, kanske genom att ”gilla läget” och bara acceptera att storebror ser oss. Dessutom är många osäkra på exakt hur och när informationen om oss samlas in och vem som sitter på den. Och visst – ett hot som är diffust i konturerna är inte lika skrämmande som ett tydligt och det är både enkelt och bekvämt att glömma bort det.
Ett steg på vägen mot ett säkrare beteende är att inse och acceptera att man är intressant för bland annat annonsörer och att de allmänna villkor vi dagligen accepterar inte bara ger dem möjligheter i teorin utan även medför att vi kartläggs noggrant i praktiken. Automatiserade annonser som bygger på den samlade informationen om dig är redan idag en marknadsmodell som praktiseras fullt ut.
Ditt surfbeteende kartläggs
Nyckeln för annonsnätverk – när det handlar om att hålla koll på vem du är och vad du gillar – är tredjepartscookies. Du har säkerligen godkänt användandet av cookies hundratals gånger. Det är mänskligt. Vi klickar ”godkänn” och går vidare. Om sajten har informerat om saken så vet vi ju vad som gäller. Men något som sällan framgår lika tydligt är att man samtidigt godkänner tredjepartscookies, det vill säga cookies från annonsnätverk eller sociala medier. Och när ett annonsnätverk sätter cookien så ser de dig på alla sajter där deras annons finns. De följer dig på nätet. Fyller du i någon form av information om dig själv på en sajt där annonsnätverket finns så kan de enkelt knyta informationen till dig som fysisk person.
Sociala nätverk har kommit att spela en central roll i informationsinsamlingen för riktad annonsering. Detta av den enkla anledningen att vi glatt avslöjar massor av saker om oss själva när vi besöker dem. Vissa saker delar vi enligt de allmänna villkoren också med oss av helt frivilligt, bland annat våra namn, vårt födelsedatum, vår e-postadress, vad vi delar på nätverket och vilka sidor vi gillar. När vi taggas i ett foto eller i en statusuppdatering berättar våra vänner och kontakter saker om oss och när vi checkar in någonstans talar vi om både var och hur vi rör oss i den verkliga världen.
Delar av artikeln finns också att läsa på idg.se