Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

På JNT strävar alla mot samma mål

Bildtext: Patrik Holms är försäljare på JNT och jobbar i huvudsak med små och medelstora företag i Vasaregionen, där JNT i våras flyttade till andra, större utrymmen för att kunna fortsätta sin tillväxt.

Att alltid sträva framåt, en vilja att bli bättre och ett driv efter kontinuerlig utveckling är något som Patrik Holms anser sig ha gemensamt med sin arbetsplats. Han har jobbat som försäljare på JNT i fyra år och beskriver sitt arbete som ett privilegium. Inte bara han själv, utan även JNT har utvecklats mycket under de senaste åren och tillväxten i Vasaregionen fortsätter.

Patrik, hemma från Malax men numera bosatt i Vasa, är ekonom till utbildningen och har erfarenhet av många olika branscher.

– Under studietiden jobbade jag inom restaurangvärlden, därefter på bank och sedan som försäljare inom rese- och rederibranschen. En lång permittering förorsakad av pandemin förde mig vidare till ICT-branschen och JNT, där jag började hösten 2020, inleder Patrik.

Då var den tekniska branschen helt ny för honom.

– Det kändes inte som något problem – jag vill gärna lära mig nytt och strävar efter att utvecklas hela tiden. Att jobba för ett österbottniskt, lite mindre bolag som slår underifrån gentemot större konkurrenter var bekant sedan tidigare för mig så ur den aspekten passade jobbet mig perfekt, konstaterar Patrik.

Han kände sig väl omhändertagen på JNT och kan idag konstatera att han inte tidigare upplevt en motsvarande personalpolitik och företagskultur på någon arbetsplats.

– Här finns alltid någon att fråga, alla här strävar åt samma håll och jag har otroligt hjälpsamma kollegor. Vi har en sporrande arbetsmiljö, en hjälpsam atmosfär och JNT sätter stort värde på sina anställda. Vi har gemensamma aktiviteter varje månad – både mindre och större program – och arbetsgivaren visar stor tillit till oss anställda. Att familjen alltid måste gå först och att fritiden ska vara i bra balans med arbetet är också något som Patrik uppskattar med JNT.

Bildtext: På JNT strävar alla mot samma mål, och det är en mycket hjälpsam och sporrande arbetsmiljö. Jag känner mig priviligierad som får jobba här, berättar Patrik.

Som försäljare jobbar han enbart med B2B-försäljning där grunden utgörs av JNT: s fiberlösningar som sedan kan kompletteras med många andra IT- tjänster.

– Produktportföljen är stor – men ändå tillräckligt liten för att vi ska kunna erbjuda lösningar enligt företagens egna önskemål. Försäljarnas nära samarbete med den tekniska avdelningen genomsyrar allt vi gör – det är inget solojobb och vid behov deltar även en systemexpert i mina kundmöten. Det kan vara en fördel att försäljaren inte är alltför teknisk – det kan då lätt bli för komplicerat för kunden, ler Patrik och fortsätter:

– Jag är mån om att själv också bygga på mina tekniska kunskaper hela tiden, ICT är en bransch som utvecklas hela tiden och därför måste man själv se till att göra det också.

Försäljningen av företagstjänster har under de senaste åren växt och blivit en allt större del av JNT: s verksamhet. Numera erbjuds ett brett utbud av ICT-tjänster till företag av alla storlekar.

– Vi har en kontinuerlig tillväxt och jag ser två stora orsaker till det. Dels är JNT en lokal aktör, vilket är avgörande för många. Dels arbetar vi också strategiskt långsiktigt. Vi presenterar våra lösningar och lämnar ett avtryck. När tidpunkten är rätt vet kunden vart hen ska vända sig. Vi väljer att se en större helhet, att lita på processen, och det verkar vara en strategi som fungerar, konstaterar Patrik.

Som försäljare anser han att han utvecklats en hel del de senaste fyra åren.

– Vartefter man blir äldre får man mer självinsikt och man blir tryggare i sig själv ju större produktkunskap man får. Dessutom har jag med åren blivit mer avslappnad i kontakten med kunderna, och känner att jag blivit effektivare i arbetet genom att befästa vissa, fungerande rutiner. Som försäljare fungerar man också som projektledare här – jag är med i hela processen, ända fram till support och after sales. Uppföljning är A och O, fastslår Patrik.

När han inte befinner sig på JNT: s nya kontor i Vasa eller ute på kundmöten, hittar man honom tillsammans med sambon, dottern och familjens hund – eller i något löpspår i utkanten av Vasa.

– I bakgrunden finns en hel del idrott – både ishockey och fotboll – och steget till att börja med löpning var därför inte så stort när pandemin frigjorde mer tid i schemat. Dessutom har jag ett stort intresse för både mat och vin, och då måste man se till att kompensera det med någon form av motion, avslutar Patrik med ett leende.

Text och foto: Anna Sand/bySand