Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Sensorem trygghetsklocka –
En trygghet för alla för endast 25 €/mån

Sensorem trygghetsklocka är enkel att använda och ger trygghet i vardagen för både användare och anhöriga. Klockan har flera funktioner som gör den till ett värdefullt hjälpmedel, oavsett ålder eller livssituation. Klockan kommunicerar via mobilnätet, vilket gör att den fungerar såväl inom- som utomhus förutsatt att det finns mobiltäckning. Klockan är vattentät (IP67 klassificerad) så det går även bra att duscha med den.

Fördelar med Sensorem trygghetsklocka

1. Ökad trygghet för användaren
Larma enkelt med en knapptryckning på klockan.

2. Ökad frihet för användaren
Fungerar överallt, både inomhus- och utomhus. Kommunikationen sker via mobilnätet.

3. Ökad trygghet för anhöriga
Vid larm blir anhöriga uppringda av klockan + får avisering i mobilappen + får SMS meddelande till sin mobiltelefon.

4. Ökad frihet och flexibilitet för anhöriga
Med sensorem appen kan anhöriga se var användaren befinner sig och vid behov ringa direkt till klockan för att prata med användaren via högtalarfunktionen som finns i klockan.

Pris

Priset för trygghetsklockan är 300 €/år (motsvarande 25 €/mån). Förutom trygghetsklockan ingår även mobilabonnemanget som behövs till klockan i tjänsten.

Trygghetsklockan fungerar som en vanlig klocka.
Man väljer själv om man vill visa tiden i digitalt eller analogt (med visare) format. Batteritiden för klockan är ca 5 dagar. Via ett röstmeddelande i klockan får användaren en påminnelse om att klockan behöver laddas. Laddningstiden är ca 1 timme. När klockan är fulladdad meddelar klockan att den är fulladdad och användaren kan ta på sig klockan igen. Personer som ingår i larmkedjan får även aviseringar via mobilapplikationen när batterinivån i klockan börjar bli låg, och kan på så vis påminna användaren om att klockan snart behöver laddas.

Larmknapp
Den viktigaste funktionen på trygghetsklockan. Om användaren behöver hjälp, kan hen trycka på larmknappen som finns på sidan av klockan. Då går ett samtal till de som ingår i larmkedjan*). Samtidigt kan den som mottagit larmet, via sin mobiltelefon, se var användaren befinner sig.

GPS-sändare
Gör det möjligt för den anhöriga som ingår i larmkedjan att se var användaren befinner sig. Om användaren inte kommer hem från en promenad, kan den anhörige se var användaren är och skicka hjälp. Man kan även definiera säkerhetszoner, till exempel runt hemmet. Om användaren lämnar säkerhetszonen sänds ett larm till larmkedjan, som vid behov kan ringa upp användaren direkt till klockan och kontrollera läget.

Medicinpåminnelse
Kan användas för att påminna användaren om att ta mediciner eller andra viktiga saker. Påminnelser ges som röstmeddelanden via klockan. Påminnelserna definieras via mobilapplikationen och kan vara flera olika påminnelser per dag.

När användaren larmar, antingen genom att själv hålla inne larmknappen på klockan i mer än 3 sekunder, i samband med att personen ramlat eller om personen lämnar den fördefinierade säkerhetszonen, rings de anhöriga upp i den ordning som definierats i mobilapplikationen. Det här kallar vi larmkedja.

Larmkedjan definieras i mobilapplikationen, som alla anhöriga som ingår i larmkedjan laddar ner i sin egen mobiltelefon. Upp till fem anhöriga kan ingå i larmkedjan. Man bestämmer själv ifall man vill att larmen sänds i tur och ordning till de som ingår i larmkedjan, eller om man vill att alla som ingår i larmkedjan kontaktas samtidigt. Man kan även ha olika ordning på larmkedjan, eller vem som ingår i larmkedjan, beroende på veckodag och tidpunkt på dygnet. Det här definierar man i mobilapplikationen. När ett larm har mottagits av någon annan i larmkedjan, sänds SMS till de övriga som ingår i larmkedjan för att bekräfta att larmet mottagits av någon annan som ingår i larmkedjan. Det här ger anhöriga en ökad trygghet att veta att larmet mottagits ifall man själv varit förhindrad. Mobilapplikationen, som stöder både Android och iPhone telefoner, laddas ner från Google Play Store eller App Store.

  • Äldre som bor ensamma eller som har svårt att ta hand om sig själva.
  • Personer med funktionsnedsättningar som gör det svårt för dem att röra sig eller ta hand om sig själva.
  • Personer som bor i avlägsna områden där det kan ta lång tid innan hjälp anländer.


    Här är några exempel på hur trygghetsklockan kan användas:
  • En person med diabetes som glömmer att ta sin medicin får en påminnelse från trygghetstelefonen. Påminnelsen hjälper personen att hålla koll på sin hälsa. Sensorem trygghetstelefon är ett värdefullt hjälpmedel för alla som vill leva ett tryggare liv.


Priset för trygghetsklockan är 300 €/år (motsvarande 25 €/mån).
Förutom trygghetsklockan ingår även mobilabonnemanget som behövs för tjänsten. Fakturering sker årsvis från Sensorem Ab och ifall tjänsten avslutas under betalningsperioden ansöker kunden om att få mellanskillnaden återbetald till sitt konto. Detta görs genom att sända e-post till sales@sensorem.se med beställarens namn samt kontouppgifter. Återbetalningen gäller från och med följande månad efter att man sagt upp tjänsten. I övrigt finns det ingen bindningstid för tjänsten. Ifall trygghetklockan inte är returnerad till JNT inom månaden då tjänsten sägs upp, fortsätter tjänsten att faktureras tills klockan har returnerats.

OBS! I TJÄNSTEN INGÅR INGEN LARMMOTTAGNINGSTJÄNST HOS NÅGON EXTERN LARMMOTTAGNINGSCENTRAL.

I samband med uppsägningen returneras klockan i sin ursprungliga förpackning till adressen:

JNT
Alholmsgatan 3
68600 Jakobstad


Observera att Sensorem användare i Finland inte har tillgång till Sensorems larmcentral.

Smartklockans funktioner .pdf

Välkomstinformation .pdf
Användarmanual till larmmottagare .pdf