Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

JNT:s checklista vid åskväder

Med sommaren följer också åska. Den kan ställa till med stora bekymmer men vi jobbar alltid så snabbt vi kan för att ställa allt till rätta. Vi på JNT har sammanställt några tips på hur du kan försöka åtgärda eventuella internet- och tv-problem på egen hand, samt hur du minimerar risken för de elektronikskador som åskan kan orsaka.

  • Hemelektronik är speciellt känslig för åska. Skydda din elektronik genom att koppla ur ström-, internet- och tv-kablar ur uttagen. Att endast stänga av elektronisk apparatur hjälper inte. 
  • Om du har en fiberanslutning, bör du komma ihåg att dra ur kontakten till fiberterminalen.
  • Säkerhetskopiera fotografier och övriga viktiga dokument som finns sparade på din dator till en extern hårdskiva eller till en lagringstjänst på nätet.
  • Det lönar sig också att skaffa överspänningsskydd till eluttagen.

Krångel med internet eller tv?

Ibland händer det att tekniken strular. Här är några tips på hur du kan försöka åtgärda problemet på egen hand. Ifall din tjänst fortsätter krångla, så finns vi naturligtvis till hands och hjälper dig.

Inget internet?
Starta om modemet genom att dra strömkabeln ur eluttaget. Starta om datorn. Om du surfar trådlöst kan du prova ifall anslutningen fungerar med kabel.

Långsamt internet?
Starta om modemet genom att dra strömkabeln ur eluttaget. Starta om datorn. Om din anslutning känns långsam kan du testa din hastighet med hjälp av Traficoms tjänst Bittimittari.fi. Använd en kabel mellan din dator och ditt modem när du testar hastigheten. WiFi kan orsaka betydande skillnader i testresultat.

Fungerar inte en eller flera tv-kanaler?
Testa då att starta om din digibox eller tv och gör sedan en kanalsökning, du kan också behöva göra en fabriksåterställning av tv:n. När du har gjort en kanalsökning låter du en av de berörda kanalerna vara igång utan att byta kanal, så kommer de troligtvis att börja visas igen. Det kan ta upp till 30 minuter för kanalerna att dyka upp igen.

Driftinformation

Ibland kan det förekomma antingen planerade eller oplanerade avbrott i våra tjänster. Ifall din tjänst inte fungerar som den ska, kan du gärna ta en titt på våra driftmeddelanden innan du kontaktar oss.

Du kan också prenumerera på våra driftmeddelanden via e-post. Du kan välja att få notiser som berör alla våra tjänster, eller endast specifika tjänster. Gå in på status.jnt.fi och klicka på ”Få uppdateringar” uppe i högra hörnet på sidan.

Felanmälan

Kontrollera gärna våra driftmeddelanden ifall det finns tillfälliga störningar i ditt område innan du gör en felanmälan.

Ifall du testat ovanstående åtgärder och problemet kvarstår, kan du kontakta vår felanmälan som betjänar dygnet runt på tel. 0800 306 719

Vi betjänar dig hela sommaren!

Du når vår kundtjänst vardagar 09:00–16:30. 

Vår digitala kundtjänst selfie.jnt.fi är tillgänglig dygnet runt. Där kan du beställa nya tjänster eller ändra dina befintliga, kontrollera eller ändra dina kunduppgifter, se dina JNT-fakturor m.m.