Kun sähkönjakeluyhtio Esse Elektro-Kraft Ab muutti uuteen vastavalmistuneeseen toimistorakennukseensa, huomattiin, että mobiiliyhteydet olivat liiian heikkoja uusien tiiviiden seinien takia, ja mobiilioperaattorin vaihto tuli ajankohtaiseksi. Kun sieltä otettiin yhteyttä JNT:hen, kävi ilmi, että yhtiö voisi saada sekä uuden mobiilioperaattorin että samanlaisen vaihdejärjestelmän, jota oli käytetty ennenkin. Henkilökunta voi työskennellä eri paikoissa, mutta perinteisen puhelinvaihdejärjestelmän avulla on jatkossa mahdollista palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla ja samalla säästää sisäisten puheluiden kustannuksissa. Yritysten läheisyys ja se tosiasia, että on mahdollista saada palvelua ruotsiksi, johti siihen, että Esse Elektro-Kraft sai paremman ja fiksumman puhelinvaihteen.
Pedersöressä kunnassa, rehevässä Ähtävän kylässä sijaitsee Esse Elektro-Kraft, pohjalainen energiayhtiö, jolla on vihreä sydän. Ydintoiminnan muodostaa sähköntuotanto Ähtävänjoesta Hanhikoskella, Hattarissa ja Värnumissa sekä sähkönjakelu ja -myynti. Yritys panostaa myös aurinkoenergiaan.
Sen jälkeen kun yritys oli muuttanut uuteen toimistorakennukseen ja matkapuhelinsignaalit eivät enää toimineet tyydyttävällä tavalla, sieltä otettiin yhteyttä JNT:hen uusien mobiililiittymien saamiseksi. Samalla kaikki puhelimet siirrettiin JNT:lle.
Kokonaisuuden kannalta paketti oli edullisempi ja tiiviimpi. Tiettyjä toimintoja voitiin yhdistää ja tehostaa.
– Mielestämme on hienoa, että JNT on ollut aktiivinen ja auttanut meitä meille sopivissa ratkaisuissa sekä neuvonut, kuinka voimme parantaa vaihdejärjestelmäämme. He ovat todella auttaneet meitä löytämään meille optimaaliset ratkaisut. Vaikka vaihdejärjestelmä oli ennestään tuttu, oli silti monia toimintoja, joista emme tienneet. Kaikkia yksityiskohtia ei ole aikaa selvittää itse, vaan tarvitaan apua, jotta saadaan tietää, mitä kaikkea voi tehdä, sanoo Esse Elektro-Kraftilla sähköinsinöörinä ja IT-vastaavana toimiva Simon Kanckos tyytyväisenä.
Kieli ja läheinen sijainti ovat olleet yllättävän tärkeitä. JNT on käynyt paikalla tekemässä arviointeja, ja tuki on ollut aktiivista järjestelmän käyttöönoton aikana.
– Asiaa on helpottanut huomattavasti se, että olemme voineet puhua ruotsia. On niin paljon helpompaa kysyä asioista, joista ei tiedä juurikaan. Paljon on helpottanut sekin, että JNT on paikallinen yritys, joka tuntee toimintamme. He ovat osoittaneet meille, mitä toimintoja me heidän mielestään tarvitsemme, kertoo Simon, joka on kiitollinen JNT:n tarjoamasta avusta.
– Meidän ei tarvinnut käyttää paljon aikaamme, sillä ensimmäisen kokouksen jälkeen JNT hoiti suurimman osan asioista. Edes sitä ei tarvinnut kertoa, millainen järjestelmä aiemmin oli, vaan he tarkistivat sen itse, rakensivat uuden ja ehdottivat uusia toimintoja. Se oli erittäin sujuvaa!
Esse Elektro-Kraftilla arvostetaan suuresti JNT:n henkilökohtaista kontaktia ja sitä, että apua saa nopeasti.
– Siitä on ehdottomasti etua, että yritys on paikallinen ja lähellä. Mielestäni on myös paremmat mahdollisuudet kehittää järjestelmää ajan kuluessa, Simon sanoo.