Ebba Brahe oli naimisissa Pietarsaaren perustajan Jakob de la Gardien kanssa. Ebba Brahe oli myös kunnianhimoinen yrittäjänainen. JNT haluaa edistää naisyrittäjyyttä ja jakaa sen vuoksi vuosittain Ebba Brahe -stipendin aikaansaavalle naispuoliselle yrittäjälle tai yritysjohtajalle Pohjanmaalla.
Tänä vuonna JNT on päättänyt palkita Anniina Isokankaan, naisen designyritys PaaPiin takana, seuraavin perusteluin: Rohkea panostus kotimaiseen, pohjalaiseen, korkealaatuiseen tekstiilituotantoon.
Eräänä harmaanruskeana myöhäissyksyn päivänä JNTn auto oli ajamassa kohti Kokkolaa. Vähän ennen Kokkolan keskustaa saimme näkyviimme PaaPiin tehtaanmyymälän ja pääkonttorin. Tehdasrakennuksen seinällä komeili kaksi suurta lintua, joiden muotoilu edusti PaaPiille tunnusomaista leikillistä designia. Sisällä myymälässä saivat värit ja muodot meidät hyvälle tuulelle. Meidät vastaanotti Paula Isopahkala, joka vastaa PaaPiin vaatemallien suunnittelusta. Kohta sen jälkeen tapasimme Anniina Isokankaan, naisen designyritys PaaPiin takana.
Yritys sai alkunsa keittiönpöydän ääressä Anniinan kotona Alavetelissä. Äitiyslomansa aikana Anniina, joka on koulutukseltaan keramiikkamuotoilija, alkoi hahmotella erilaisia kuvioita ja huomasi nauttivansa. Vähitellen hän alkoi myydä tuotteitaan käsityöbloginsa kautta, ja lopulta toiminta kasvoi yritykseksi. Tällä hetkellä yrityksen liikevaihto on 1,7 miljoonaa euroa ja sillä on seitsemäntoista työntekijää Kokkolassa. Viime vuonna PaaPii vei tuotteita kahteenkymmeneen kuuteen maahan.
Anniinasta tuli yrittäjä, koska hän halusi tehdä luovasta työstä itselleen ammatin. Juuri luovuus on hänelle suurin innostuksen lähde. Yrityksen operatiivisesta puolesta vastaavat tätä nykyä pääasiassa muut. Anniina on jatkanut uusien mallien ja tuotteiden kehittelyä sekä yrityksen strategisessa toiminnassa. Suurin askel yritykselle on ollut siirtyminen pelkästä muotoilusta tuotantoon, mikä samalla merkitsi investointia Kokkolaan perustettavaan ompelutehtaaseen.
PaaPii haluaa toimia kestävällä pohjalla ja pystyä valvomaan tuotanto-olosuhteita. JNT haluaakin palkita yrityksen myös sen panostuksesta lähituotantoon ja paikallisuuteen. Yrityksen tuotteet ovat korkealaatuisia, ja sekä suomalaisuus että pohjalaisuus tulevat esiin niiden luontoaiheissa. Anniina haaveilee siitä, että voisi tulevaisuudessa antaa PaaPiin kuvioiden näkyä myös uusissa lifestyle-tuotteissa.
PaaPii-tuotemerkki panostaa lasten ja naisten vaatteisiin sekä lifestyle-tuotteisiin. Juuri lifestyle-tuoteryhmässä yrityksellä on eniten kasvumahdollisuuksia uusien ideoiden myötä. Anniina kutsuukin lifestyle-osastoa leikkimökikseen, jossa hän voi kokeilla kaikkea mitä mieleen pulpahtaa. Lastensa ansiosta Anniina on saanut iltaisin taukoa yritystoiminnasta, joka muuten olisi niellyt koko valveillaoloajan. Perhe ei kuitenkaan ole estänyt panostamasta PaaPiihin. Anniinan mies on mukana yrityksen päivittäisessä toiminnassa ja lapset ovat kasvaneet yrityksen rinnalla.
Joulusesonki on alkamassa ja ovella kilahtelee, kun olemme vierailulla myymälässä. Useimmat niistä, jotka haluavat ommella PaaPiin kankaista, ovat kuitenkin tehneet tilauksensa jo hyvissä ajoin syksyllä, ja myös jälleenmyyjät ovat jo tehneet kangas- ja tuoteostoksensa. Tänä vuonna PaaPii on satsannut erityisesti nettikauppansa kehittämiseen, koska asiakkaiden tapaaminen on ollut vaikeaa ja messuja on peruutettu. Sähköisen myyntikanavan kehitys onkin onnistunut ja jopa kasvattanut myös tämän vuoden liikevaihtoa. Bisneksen kasvattaminen on netin ansiosta täysin mahdollista nykyisessä tilanteessa, jos vain työkalut ovat toimivia. Lähiaikoina PaaPii aikoo osallistua käsityöläismessuille, joille odotetaan 70 000 online-kävijää.
Tämä johtaja on oppinut olemaan ylpeä siitä mitä on saavuttanut ja antamaan sen myös näkyä ja kuulua. PaaPiin paperipussin kyljessä lukee: positiivisuus, kestävyys, oma polku ja suomalaisuus. Nämä sanat kiteyttävät mainiosti yrityksen toiminnan, ja juuri sen tunteen vallassa ajoimme Kokkolasta kotiin.